Hai dan Hello !

Saya ada cerita baru untuk awak. Selamat membaca dan semoga terhibur :)


Evangelina

Terima kasih beribu lemon kerana singgah ke blog saya yang serba kekurangan ni.

Friday, June 26, 2009

Jauh-1

Pintu kayu berukir itu diketuk perlahan. Setelah dua-tiga ketukan baru kedengaran suara dari dalam menyuruhnya masuk. 

Belakang badan kakaknya yang sedang menelaah pelajaran menyapa pandangan. "Kak, Ma panggil" 

"Cakap aku busy" 

"Kak, tak baiklah buat Ma cenggitu" pujuknya 

Hela nafas "Ma nak apa?" 

"Tak tahu, Ma suruh Ked panggil akak je" Ked, Khalieda Lee; adik bongsu aku yang kini berada dalam Tingkatan 4 di Methodist Girl's School. Seorang yang agak tegas dalam setiap keputusan yang diambil. Berfikiran matang walaupun merupakan anak bongsu dalam keluarga ini. 

*********** 

Langkah di atur perlahan ke ruang tamu dan figura seorang wanita berusia 40-an yang sedang membaca News Straits Times ditemani secawan kopi pekat menyapa pandangan. 

"Kenapa Ma panggil akak?" tanyaku Pn Faridah Ahmad; ibuku merupakan seorang pengusaha kedai makan 'Pucuk Paku'. Alhamdulillah, kini sudah berkembang maju. Semuanya hasil didikan dari pengalaman pahit dan manis yang telah dilalui oleh Ma. 

"Starting from next week, you’re going to boarding school in KL" 

"Yeah right. Boarding school threat again. Which school?" 

"Kolej Sri Iskandar" 

Mendengar sahaja nama itu membuatkan darahnya membuak. What the hell is she thinking? Sending me there like sending me to hell without needed any VIP ticket. "Ma sedar tak, anak betina tak guna tu sekolah situ?!" 

"Affisya Lee, watch your words" Affisya Lee itulah aku. Masih dalam tingkatan 5. Bertukar-tukar sekolah dah immune dalam hidup aku semuanya berkait rapat dengan masalah disiplin yang aku lakukan. Semua masalah yang aku timbulkan, semuanya hanyalah rebellious semata-mata. 

"Sekolah tu je yang nak terima kakak" ujar Mak mendengus 

"Ni mesti kerja Ayah kan?" 

"Kak, tahu tak within these 2 years, berapa banyak sekolah akak dah masuk?" Ma bengang 

"Ma, anak perempuan tu sekolah situ" ulangnya  

"Ma tahu. Kakak, kali ni je, please dengar cakap Ma" 

"Ma, kakak tak boleh pandang muka dia" Jika perempuan itu yang merampas kebahagian mereka sekeluarga, adakah mereka patut dipersalahkan?? Dan aku sebagai anak, hanya mampu menunjukkan ketidakpuasan hati dengan rebel, memberontak jika itu dapat mengembalikan kebahagian kami yang dirampas dulu. 

"Affisya, please" pujuk Ma tarik nafas 

"Fine. I will" senyum 

"That's my girl" Jika keputusan ini mampu membuatkan Ma mahupun semua orang bahagia, aku redha walaupun kebahagianku belum tentu ada disana. Jika pemergianku ini juga mampu meringankan beban yang digalas, aku juga redha dengan ketentuan Illahi. 

********** 

"Kak, aku nak masuk boleh?" tanya Ked 

"Sejak bila kau pandai minta izin ni?" perliku. 

Ked masuk ke dalam bilik. Katil empuk milik kakaknya itu dijeling sekilas. Cadar yang masih tegang, tilam empuk serta bantal peluk bercorak polka dots itu berjaya menarik perhatian. Kalau dapat landing memang masyuk... 

"Haaa... aku tak rasmi lagi katil tu" Fish macam tahu-tahu je  

Mana kau tahu aku nak duduk situ?" 

"Muka kau dah gaya kena suluh dengan torchlight" perli Fish sengih 

"Kak, cepatlah rasmi, takkan nak duduk atas lantai" 

Pen yang dipegang di campak betul-betul atas katil. Kira rasmilah tu.. 

"Sayang kau" ujar Ked Fish hanya mencebik. Pembacaannya sebentar tadi disambung. Sedari tadi mukasurat buku itu tidak berganjak mahupun sehelai. "Sejak bila kau minat sejarah ni, kak?" perli Ked

"Since sejarah Form 4 aku tak pernah lulus" jujur betul Sejarah, salah satu subject yang paling aku tak suka. Kenapa Sejarah bukan subject elective?? Sejarahlah yang membuatkan result aku jatuh menjunam dalam record sekolah. 

"Kak, kau marah Ma sebab Ma suruh kau masuk sekolah tu?" 

"Apa kau rasa kalau kena buat benda yang kau benci?" 

"Tapi apa yang Ma suruh tu it’s for your own good jugak" 

mengeluh "Aku tak marah Ma, aku bengang dengan Ayah" Ayah aku, Abdullah Lee. Yang kini aku sendiri tidak mengetahui ceruk mana dia berada. Agaknya tengah berjimba dengan keluarga barunya barangkali. 

"Ayah call semalam" Ked tukar topic 

"Ada aku kisah?" 

"Ayah nak cakap dengan kau, tapi aku cakap kau tidur" 

"Bagus, lain kali buat lagi" Huh. Perbuatan Ayah terhadap Ma memang aku takkan lupakan sampai bila-bila. Adakah kesetiaan yang diberikan oleh Ma selama ini tidak mencukupi sehingga Ayah tergamak menduakan Ma? 

"Kau tak kesian dekat Ayah ke?" 

angkat bahu "Dia pernah ke kesian dekat kita?" 

"Sampai bila kau nak macam ni, Kak?" 

angkat bahu "tunggu aku nak kahwin nanti kot" 

"Kau nak kahwin ke?" perli Ked 

"Kahwin kot kalau aku waras" Kahwin? Mungkin perkara terakhir dalam kamus hidup aku. Ataupun, mungkin perkataan itu memang tidak pernah wujud di dalam kamus hidup ini. Jangan salahkan aku, kerana ini semua berpunca dari kaum Adam itu sendiri. 

"Kau waras ke kak?" Ked dah gelak guling-guling atas katil. 

Fish dah berasap. "Ked, kau teringin nak makan side-kick aku ke?" 

gelak "Aku bagi kau front-kick sedas"  

mencebik "Kisahlah sangat aku dengan front-kick kau tu?"  

"Tahulah kau hebat, nak perli aku pulak" 

"tahu takpe" Fish bangga 

"Dahlah, dari aku layan kau, baik aku tidur" 

"Ada aku suruh kau layan aku?" 

"Ya Allah, apalah dosa aku sampai dapat kakak macam ni?" Ked bengang 

Fish dah gelak guling-guling. Nasiblah, kau dapat kakak macam aku. Beginilah hidup mereka di rumah dua tingkat ini. Jika tiada yang menyakat, memang takkan lengkap rasanya kehidupan mereka.

9 comments:

  1. huhu,..
    kate mawar,,.
    nieh fish..
    ke heroin tak kuar lg??
    ekekee..smbung2..

    ReplyDelete
  2. ye ye ye...
    ader citer br...
    besh besh...
    x sbr nk tggu n3 br..
    hihihi

    ReplyDelete
  3. uih intro pn dh best...
    congrats...

    ReplyDelete
  4. intro nya dh best..x sbr nak tau..
    mst menarik kn citer ni..??

    ReplyDelete
  5. NICE..tp nk tnya nie pglmn sendri ke..seems like my life.

    ReplyDelete