Hai dan Hello !

Saya ada cerita baru untuk awak. Selamat membaca dan semoga terhibur :)


Evangelina

Terima kasih beribu lemon kerana singgah ke blog saya yang serba kekurangan ni.

Monday, June 29, 2009

jauh 5

Sudah hampir 2 minggu Fish bertahan di sekolah barunya. Bukannya senang nak hiraukan watak picisan macam Rizz. Kejadian di library tempoh hari berulang tayang kembali...

"Hai, boleh aku duduk sini?" tanya satu suara

Fish yang ketika itu sedang menelaah Physics terus angkat kepala. Mercerlung matanya menangkap susuk tubuh yang duduk dihadapannya kini.

"Kau nak apa?" beku Fish bertanya

"Aku just nak say hello newbie, or should I call you, sis?" sinis Rizz berkata

"Aku tak pernah ada sibling macam kau"

senyum sinis "Tak baik menafikan kenyataan"

"Baik kau blah"

Tiba-tiba..

"Hey, dah lama tunggu?" celah Chip

"Kau buat apa dekat sini?" tanya Rizz

"Kitorang ada discussion, if you don't mind, we need some space here" ujar Chip

"Ingat apa yang aku cakap tadi" ujar Rizz sebelum meninggalkan mereka

Chip pelik apabila melihat ketegangan antara Rizz-Fish sebentar tadi. Mereka kenal ke??

"Thanks" ujar Fish beku

"No sweat"

Fish kemas barangnya yang bersepah di atas meja lalu kerusi ditolak.

"I'm off"

Chip makin pelik. Fish sangat misteri. Terlalu misteri sehinggakan nama penuhnya sendiri pun tiada siapa yang tahu. Rata-rata bukunya hanya bertulis Fisha.


"Fish, kau okey ke?" tegur Oya

angguk "Just fine"

"Kitorang nak gerak pasar malam ni, nak join?" tanya Madu

"Budak bertiga tu follow jugak?" tanya Fish

Oya-Madu hanya angguk kerana masing-masing sibuk bersiap. Mereka berlima memang tak boleh berenggang langsung-langsung. Memang patut pun kena cop `Serangkai’

"Nak kirim Nasi beriani lauk ayam, boleh?"

"Okey, kitorang gerak dulu"

Oya-Madu sendiri pelik kenapa Fish seolah-olah mengasingkan diri dari manusia yang bernama lelaki. Setahu mereka, Fish hanya rapat dengan abangnya seorang sahaja.



**************

"Korang perasan something tak?" tanya Madu

Ketika itu mereka berlima dalam perjalanan pulang dari pasar malam, sempatlah borak-borak sebelum kaki mencecah kawasan sekolah.

"Perasan apa?" tanya mereka serentak

"Fish, she's weird"

"Sangat weird" ujar Dino

Mereka yang lain hanya mengiyakan sahaja.

"Sampaikan full name dia pun kita tak tahu" rungut Oya

"Tak try selongkar barang dia?" Adam bagi idea

"Menempah kubur kalau buat macam tu" ujar Madu

"She's little bit cold with Rizz" celah Chip

"Maksud kau?"

"Last few days, aku terserempak dengan diorang dekat library"

"Diorang couple ke?" potong Dino

angkat bahu "Tapi aku rasa macam tak, sebab Fish nampak marah sangat dengan Rizz"

"Korang tak buat sesi-luahan-perasaan ke dengan dia?" tanya Adam

"Tak elok busybody, weyh"

"Then, sampai bila-bila pun kita takkan tahu masalah dia"

"Aku rasa, dia akan cerita but kita kena tunggu one fine day tu" ujar Madu

"I hope that one fine day will coming soon" doa Adam

"Awatnya?"

sengih "Aku nak try ngorat dia"

mencebik "Ingat dia layan ke player macam kau?" perli Oya

***********

"Fish, kau busy malam ni?" mukadimah Madu

Malam ni, malam Sabtu; malam-mari-bergumbira untuk pelajar hostel seperti mereka. Malam ni pun nak bagi kepala bernafas dengan segala macam bebanan homework.

"Takpun, awat?"

"Nak ajak kau lepak, sembang-sembang sikit"

senyum "Aku on je"

"Duduk luar la, sejuk sikit"

Fish angguk dan follow Madu. Dengan berbekalkan air mineral, keropok Corntos, mereka santai tepi corridor.

"Fish, aku nak tanya sikit boleh?"

Setelah agak lama, baru Madu bersuara.

"Shoot"

"Seronok duduk sini?"

gelak "Ingatkan kau nak tanya soalan juta-juta. Aku Ok je duduk mana-mana"

"Tapi soalan aku yang kali ni, agak personal sikit"

"Personal?"

angguk "Tapi kalau taknak jawab pun, aku faham"

"Aku try jawab"

tarik nafas "Kau straight tak?"

Satu, dua, tiga... Gamat kejap hujung corridor dengan gelak Fish. Macam nak putus nyawa je budak tu gelak.

"Aku ada gaya homo ke?" tanya Fish

geleng "Tapi kau macam anti-lelaki"

"Aku tak anti, just kalau boleh nak avoid dengan lelaki"

"kenapa?"

senyum "Biarlah aku je yang tahu sebabnya"

Ya, biarlah hanya dia sekeluarga sahaja yang tahu sebabnya. Outsider mungkin akan cakap dia tak open-minded, tapi mereka tak lalui saat itu. Saat apabila keluarga mereka dibiarkan terumbang-ambing.

11 comments:

  1. huh..
    misteri nieh..
    bru engtkan nk kenen2kan si rizz ngn fish.,
    skali siblings??
    hoho...
    step ye..ngeeee..
    smbung2..

    ReplyDelete
  2. ahaha..lawaknye zatie ni..lehla nk kenen2 kn dorang..
    rsenye hero cite ni cm chip je..huhu..
    ape la yg wat fish nk avoid dgn lelaki ek?..
    msteri nye cite ni..smbung2..

    ReplyDelete
  3. cite neh mkin bertambah mesteri nyer di stiap episode..
    hehe..
    neh yg nak n3 slalu neh..
    gee~

    ReplyDelete
  4. memang misteri betul fish tu...apakah sejarah dier ngan rizz yea? nak gak tau nih!

    to bulanhijau, citer ni memang buatkan sya tertunggu2 stiap new n3...

    ReplyDelete
  5. hahaha sah2
    siblings hihihi
    hurm tiri maybe?
    haiyakk mst die nnt dgn chip
    hahaah
    suke2 ajek

    ReplyDelete
  6. aQ rasa ayah Fish tue ada new wife
    n Rizz anak die ngn new wife
    pasai tue la fish xsuke...=p

    ReplyDelete
  7. ok..
    kire bapak ikan ade 2 wifey la yek..
    padan la anti sgt ngan rizz 2..
    best cite nie conty ok..

    ReplyDelete
  8. aku pun rasa hero dia chip hehe suka2

    ReplyDelete
  9. mst de someting fish ngan rizz slain sibling!!hooho

    ReplyDelete