Hai dan Hello !

Saya ada cerita baru untuk awak. Selamat membaca dan semoga terhibur :)


Evangelina

Terima kasih beribu lemon kerana singgah ke blog saya yang serba kekurangan ni.

Thursday, December 3, 2009

color 20

"Thanks for the ride and the lovely dinner"

senyum "Naaa... benda kecik je" ujar Daniel

Malam tu, Daniel keluar dinner dengan Ain but ditemani 2 pengawal atau lebih tepat kalau dipanggil inang-inang; Ilham dan Qaliesya.

"Takpe ke kau duduk berdua je dengan Qaliesya ni?" akhirnya terluah jugak soalan tu

Masa on the way hantar Ain balik rumah, Ain bagitahu bahawa mertuanya tak balik lagi dari Lorong Kubur.

senyum "Takpe, kitorang okey"

"Aku teman?"

"Teman dekat luar rumah bolehlah"

"Kalau dalam rumah?"

gelak "Kena tunggu Ilham dengan Qaliesya kahwin dulu"

"Kalau Ayah Ilham kahwin dengan Ibu Qaliesya?" Daniel cuba nasib

gelak "Merepek je kau ni. Aku masuk dululah"

"Good night, sweetheart"

"Good night, bitter heart"

Ain terus masuk rumah. Kalau dilayan si Daniel ni, memang menjadi-jadi nanti.

Kalau Ayah Ilham kahwin dengan Ibu Qaliesya?

Ain sengih dalam hati. He's funny too.

*****

tok tok tok..

Daniel tersedar apabila cermin tingkap keretanya diketuk dari luar. Oh My~ Ada pakcik polis dengan muka bengis menunggu di luar kereta. Daniel keluar dari kereta.

"Minta IC, encik" ujar si pakcik polis

Daniel tarik wallet dalam pocket dan IC yang terselit di belakang license ditarik lalu IC bertukar tangan.

"Encik buat apa dekat sini?" tanya pakcik polis tu

"Saya... errr... errmmm..." Daniel gagap

"Awak mengintai anak dara orang ek?" terjah pakcik polis tu

geleng laju-laju "Takdelah, ni rumah saya" tipu Daniel

kerut kening "Kalau ni rumah awak, kenapa awak tidur dalam kereta?" pakcik polis pelik

garu kening "Saya gaduh dengan isteri saya"

Daniel dah berkira-kira dalam hati, bilalah pakcik polis ni nak gerak? Kot tiba-tiba dia suruh buat benda luar alam macam mana?

angkat kening "Gaduh dengan isteri? Budak tu, anak awak?"

Daniel baru teringat Ilham ada dalam kereta. Adus~ Kantoi..!!

"A'ah. Kalau gaduh memang yang lelaki kena tidur luar" redah jela

angguk "Boleh panggil isteri awak keluar kejap?"

"Haa? Nak buat apa panggil dia?" Daniel dah cuak

"Saya nak nasihatkan dia sikit"

Daniel garu kening yang tak gatal. Erm.. nak kelentong apa ni?

"Boleh panggil tak ni?" tanya pakcik polis tu

angguk laju-laju "kejap"

Daniel bergerak ke pintu pagar. Menggeletar jugaklah jari ni nak tekan loceng. Okey, nafas ditarik panjang-panjang. 1,2, and 3..

ting tong ting tong

****

Terpisat-pisat Ain bangun dari tidur apabila terdengar bunyi loceng. Siapalah pulak yang datang malam-malam macam ni?

"Ish, kacau orang nak tidur je" rungut Ain

Dia berjalan perlahan ke tingkap bilik, langsir diselak sedikit. Figura 2 orang manusia dihadapan rumahnya itu mampu membuatkan matanya yang ngantuk tadi segar.

"Apalah pulak yang dia buat kali ni?"

Langkah diatur laju-laju ke tingkat bawah sambil tangannya cekap menyarung tudung ke kepala.

"Assalamualaikum, puan" mukadimah pakcik polis tadi

senyum "Waalaikumussalam.."

"Ni suami puan ke?"

Ain pandang Daniel. Daniel buat muka mengharap please-say-yes.

angguk "A'ah, kenapa ye?" Ain buat-buat concern

"Ni, saya nak tegur sikitlah. Tak baik buat suami awak macam ni, kalau ye pun dia salah, ada caranya nak menghukum" ceramah pakcik polis tu

Ain dah buat muka kelam. Apa yang pakcik polis ni merepek? Daniel bagi isyarat just-listen-to-him-nanti-aku-explain-apa-jadi.

"Saya minta maaflah, encik" Ain surrender

Naik bernanah telinga ni dengar pakcik polis tu bagi ceramah free for 5 minutes. Padahal, hujung-pangkal cerita pun dia tak tahu.

"Kesianlah kat anak-anak tu, diorang kecik lagi" sambung pakcik polis tu lagi

Ain dah menggelegak. Eh, pakcik ni tak habis lagi membebel ke? Mata aku dah tak mampu nak bukak ni ha.

"Baik-baik, saya janji tak buat lagi" ujar Ain lagi

Pakcik polis tu jeling jam kat pergelangan tangan. Okey, dah pukul 3 pagi.

"Dah, pergi masuk dalam. Kalau nak gaduh-gaduh pun, biar kat dalam rumah" ujar pakcik polis tu

"Terima kasih, encik" ucap Daniel

Daniel still tercegat kat depan pintu pagar tu.

"Haa.. ni kenapa tercegat lagi? Pergilah masuk dalam, settle baik-baik"

Daniel pura-pura matikan enjin lalu tubuh Ilham yang nyenyak tidur tu dicempung perlahan. Langkah diatur perlahan ke perkarangan rumah Ain.

"Sorry" ujar Daniel

Ain pandang Daniel dari atas sampai bawah. He's totally insane.

"Esok aku story panjang dekat kau, aku tak larat dah ni" sambung Daniel

"Kau baliklah dulu, nanti esok aku call kau" ujar Ain

Daniel angguk. Okey, ingatkan Ain nak bagi dia tidur kat rumah tu. Dey, korang bukan muhrim lah.

*****

"hahahahahaaaa.."

baling pen "Agak-agaklah kalau nak gelakkan aku pun" Daniel geram

"Hhahahaha.. kau buat lawak, bhai" ujar Farouq

"Aku risau diorang tinggal berdua. Tu je" jelas Daniel

"Kau sayang dia lagi kan?" cucuk Farouq

"Of course lah"

Daniel dah tak kisah. Dah buat istiharakh, tu jugak jawapan yang keluar. Tinggal tunggu masa nak confess je ni.

"Bagitahu dia apa yang kau rasa" provoke Farouq

"Ish, malulah aku nanti kalau tetiba dia reject"

tepuk dahi. Kawan aku seorang ni la... "Reject tu belakang cerita, bhai" pujuk Farouq

"Tengoklah macam mana nanti"

"Kau jangan, terlepas nanti memang putih mata je kau"

****

"Ibu..!!" panggil Qaliesya

Ain yang dekat dalam mini library dah geleng-geleng kepala. Anak aku sorang ni la.. memang tak makan saman

"Ibu..!!" panggil Qaliesya lagi

"Ibu ada dekat library, sayang" Ain pun ikut jerit

Tak sampai seminit, dah terpacak Qaliesya depan bilik tu.

"Ibu, Uncle Daniel datang"

Statement tu mampu buat Ain ternganga 2-3 saat, pen yang dipusing-pusing macam heli tu pun automatic stop.

"Dia datang dengan siapa?" tanya Ain

"Alone"

angguk "Give me 5 minutes, kejap lagi Ibu turun"

*****

"What's up?" tegur Ain

Daniel yang tengah leka baca News Straits Times terus kalih pandang. There's my lady..

"Kau tak kerja ke?" Ain pelik

senyum "Aku ada kerja sikit dekat area-area sini, tu yang datang singgah"

angguk "Oh..."

"Kau dah lunch?" Daniel cuba nasib

"Dah, dengan Qaliesya tadi"

"malam ni free?" Daniel cuba nasib lagi

angkat kening "why?"

"nak ajak dinner"

sengih "kau tak serik ke keluar dinner dengan aku?" tanya Ain

Heh. Dinner malam semalam memang hectic giler. Ada ke patut Qaliesya dengan Ilham main perang-perang dalam restaurant tu? Lepastu, boleh pulak terlanggar waitress sampai habis pecah semua pinggan-mangkuk yang penuh dengan makanan.

gelak "Malam ni tak payah bawak diorang lah" jawab Daniel

"Heh, nak campak mana pulak anak aku tu?"

petik jari "kita suruh Farouq jaga" cadang Daniel

sengih evil "Kau memang pandai" setuju Ain

*****

Daniel bawak Ain pergi dinner dekat Restaurant Rumpun Selera. Okey, decoration kedai tu sangat cantik. Makan dekat gazebo.

"So, kenapa kau bawak aku dekat tempat cantik ni?" mukadimah Ain

Daniel freeze. Ish, straight forwardnya soalan. Ingatkan nak tanya masa lepas makan nanti.

"Aku ada benda nak cakap dengan kau?" jawab Daniel

angguk "Amende?"

senyum "Apa kata, kita makan dulu? Nanti bila dah sejuk, tak sedap pulak"

Okey. Makan dulu. Lagipun, perut dah nyanyi lagu Prom Queen ni. Lapar sangat-sangat. And the food pun nampak macam sangat delicious.

15 minit berlalu..

Makanan Daniel dah licin. Makanan Ain pulak, ada lagi sikit. Daniel tarik nafas dalam-dalam. Okey, this is it.

"Ain, kau tak sunyi ke?" intro Daniel

senyum "Selagi orang yang aku sayang ada dengan aku, insyaAllah aku takkan rasa sunyi"

"Maksud aku, kau taknak cari pengganti Iqram?"

Ain rasa saliva macam air laut. Masin..!! Kalaulah Daniel tahu perasaan dia masa setuju dengan perkahwinan tu.

"Erm, entah"

"Takkan takde siapa-siapa yang berjaya curi hati kau?" korek Daniel

senyum "Ada but tu cerita dulu-dulu"

"Apa jadi dengan lelaki tu sekarang?"

senyum "He's married"

"Kau tak pernah confess dekat dia?"

geleng "Takde guna pun, lagipun masa tu dah terlambat. I'm too harsh with him"

Ain terus diam. Ada air mata yang bertakung di tubir mata bila hikayat lama itu dirungkai kembali.

"Ain..." seru Daniel

Ain kalih pandang.

"Kita kahwin?" ajak Daniel

gelak "Jangan nak mengarut, Daniel"

"I'm not. I'm drop dead serious" tegas Daniel

Ain dah speechless. Hujung tudung dipintal-pintal. Tangan yang sibuk bermain dengan hujung tudung terus freeze bila kotal baldu merah menyapa pandangan.

"Ain Natasya bt. Khairil, will you be my wife?" approach Daniel

Ain rasa macam nak pengsan. Oh My~ He's really drop dead serious.

16 comments:

  1. n im drop dead tersengih tak henti2..
    haha..
    soo sweet la weyhh...
    dorang nieh still cm budak2 even da jadik mak n ayh budak..
    ske aku..
    haha..accept la ain..
    pe lagik..

    ReplyDelete
  2. i'm the second one
    sdey glerrrrr

    ain!!!!! g jela kwen ngn daniel tuuuuu
    ape susah sgttttt

    ReplyDelete
  3. wakakakak q,,ko sedey asal??
    ko tak jd yg pertama?
    haha..

    ReplyDelete
  4. best2..x sbr nk tgu nxt n3...
    hope ain trima...=)

    ReplyDelete
  5. oh my...
    so swit..

    ReplyDelete
  6. bhahaha wat sedey Q?
    seriously im really nak terguling dah
    dandan kalo gaduh laki kena duk luar
    bhahha.lawak gila
    suke-suke
    nak ag.ahakzz
    -na'dz

    ReplyDelete
  7. dang!!!!yes!!
    daniel daa c0nfess..
    huhuhhuhu

    ReplyDelete
  8. sempoinye.................................... apapun, akak follow!

    ReplyDelete
  9. oh my~
    love u laaa daniel!
    hahahhaa =D

    .ika.

    ReplyDelete
  10. nak lagi..nak lagi..cepat sambung ye, xsabar nak tahu next episode jd apa

    ReplyDelete
  11. tu diaa..
    jgn pengsan dulu Ain..
    terima dulu then baru pengsan..

    ReplyDelete
  12. yes i will....
    haha

    ReplyDelete