Hai dan Hello !

Saya ada cerita baru untuk awak. Selamat membaca dan semoga terhibur :)


Evangelina

Terima kasih beribu lemon kerana singgah ke blog saya yang serba kekurangan ni.

Wednesday, July 1, 2009

jauh 9

"Fish, jumpa saya lepas sekolah" pesan Pn Latifah

Pn Latifah; PK HEM merangkap Guru Sejarah Tingkatan 5 Modem 1 & 5 Modem 2.

"Woo~ Apa kes Mama Latt nak jumpa ni?" Madu pelik

angkat bahu "Dia tahu kot, aku yang buat 'gores dan menang' hari tu"

"Ish.. takkanlah"

"Just wait and see"

Okey, lepas subject Sejarah, subject Add Math, Pn. Mia takde; pergi kursus, so, it's enjoy time!!!

"Fish, nak minta tolong sikit" ujar Anis

"Amende?"

"Boleh tolong explain Physics tak?"

Fish tepuk dahi. Kenapa kalau tak faham Physics je mesti cari aku?? Aku ni takdelah hebat mana pun, setakat dapat 88 dalam Mid Term je.

"Soalan mana ek?"

"SPM 2007, Paper 2; section C, No. 11"

kerut dahi "Soalan yang Ms. Chia suruh buat tu kan?"

angguk "aku tak faham langsung soalan tu"

"Meh aku tengok dulu soalan tu, aku pun tak buat lagi"

Buku Koleksi Kertas Peperiksaan SPM bertukar tangan. Sehelai test pad dikeluarkan, soalan dibaca sekali imbas. Pen diketuk perlahan, sekejap-sekejap dibuat heli spin.

Soalannya:

To determine the most suitable tanker to deliver oil safely. Study the specifications given..........

- the type of brakes
- the number of tyres
- the number and size of the tanks
- the distance between the trailer and the tractor

Explain the suitability of the aspects. Justify your choice.


"Weyh, discuss apa tu?" tanya Madu

"Physics" jawab Fish dan Anis serentak

"Nak join" Madu excited

"Fish, apa kata kau explain kat depan" cadang Arif

"a'ah, alang-alang tengah free ni" sokong Aiman

Fish dah buat muka. Nak-taknak kena juga pergi depan explain, tak baik lokek ilmu. May-June-Toti dah tayang muka menyampah.

"Okey, bukak buku SPM collection page 176" arah Fish

Marker pen diambil. Nafas ditarik dalam-dalam, cuaklah pulak nak explain depan orang.

"Okey, explain pasal type of brakes" pinta Hakim

"Macam yang kita belajar masa Form 4 dulu, there are 2 types of brakes: Air brake dengan ABS" terang Fish

Students yang lain tekun dengar, ada yang take note contengan Fish di white board.

"Kalau ikut soalan ni, ABS is more effective than air brake. Sebabnya, dalam ABS, semua tyres will be stopped once the brake is applied. This will ensure the tanker to stop immediately" terang Fish lagi

"Kalau guna air brake, tayar belakang maybe moving. So, it will cause the tanker to skid" celah Aiman

Fish angguk mengiyakan. Alhamdulillah.. ada juga yang nak dengar explaination ni.

"The second specification, number of tyre" pinta Ain

"Kalau ikut logic akal, 2 tyres is better" jawab Hakim

"Sebabnya?" tanya Anis

"Aku try jawab. 2 tyres provide better support to the tanker. Betul kan?" ujar Aiman

Fish tepuk tangan excited. Aiman tayang muka bangga bila yang lain juga follow tepuk tangan.

"Okey, siapa nak try pasal the third one, number and size of the tanks?" tanya Fish

Madu cepat-cepat angkat tangan. Heh... excited nak jawab ni.

"Benda ni ada kaitan dengan tajuk inertia. Macam yang kita semua tahu, the larger the mass of an object, the larger the amount of inertia" senafas je Madu explain

"So, it is better to subdivide the mass to reduce the inertia. This will reduced the inertial impact if the trailer stops suddenly" sambung Madu

Madu tayang sign peace. Yay!! berjaya explain.

"The last factor, the distance between the trailer and the tractor" ujar Hakim

tarik nafas "kita kena make sure yang there is empty space between the trailer and the tractor. Ni untuk memastikan the trailer will not collide with the tractor bila the trailer is still moving and at the same time, the tractor has been stopped"

"So the answer is?" Ain blur

"Tanker R" jawab mereka serentak

Siapa kata study ramai-ramai tak best?? Study macam ni lagi senang nak masuk otak dari study sorang-sorang.

**************

Pintu bili PK HEM diketuk perlahan. Ya Allah, minta-mintalah takde bala yang muncul.

"Haaa.. sampai pun kamu, duduk dulu" sapa Pn Latt

"Ada apa puan nak jumpa saya ni?"

Tak sempat Pn Latt nak jawab, pintu biliknya diketuk dari luar dan dibuka dari luar.

"Sorry, I'm late" ujar Chip

senyum "Takpe, tak mula lagi" ujar Pn Latt

Kerusi disebelah Fish ditarik. Chip perasan perubahan wajah Fish. Sengih ditarik dalam hati.

"Memandangkan Trial SPM dah nak dekat, saya suggestkan kamu berdua buat study group"

"Haa...?" Fish pelik

"Fish, you're one of the student harapan sekolah, tapi dengan markah sejarah awak.."

"Apa kaitan sejarah dengan benda ni?" Fish bengang

"Chip akan bantu awak improve subject tu"

mendengus "Ramai lagi student, kenapa mesti dia ni?"

"Both of you, need each other. Chip needs someone to teach him Physics, and you need someone to teach you History" pujuk Pn Latt

Fish senyum je. Dia memang cepat cair kalau orang dah buat suara-suara sayu macam ni, Pn Latt ni dah macam Ma pulak.

"Okey, I'm in" ujar Fish

Pn Latt senyum, pandangan dikalih kepada Chip.

"Saya okey je" jawab Chip

"Good, you may go now"

Mereka berdua bangun. Fish still tayang muka senyum. Sampai je luar pejabat..

"Kau memang saje kan" ujar Fish

sengih "Aku minta cara baik, kau yang taknak"

"Eeee.. kau ni memang serabutkan otak aku tau" rungut Fish

"Aku tau, dan aku akan sentiasa serabutkan otak kau"

mencebik "Try me" cabar Fish

"I will but not today, this Saturday will do"

"Boleh tak jangan kacau my weekend?"

"Then?"

"Jumaat malam, library" ujar Fish

Lepastu, Fish terus gerak tinggalkan Chip. Heh.. nak kenakan aku?? Tunggu malam sikitlah..

**********

"Mama Latt nak apa?" serbu Madu

Fish bengang. Boleh tak bagi aku makan dulu, baru masuk sesi soal-jawab??

"Dia suruh aku study dengan cousin kau"

"Chip ke?"

"Kau ada cousin lain ke?" perli Fish sedas

sengih "Bila start?"

"Jumaat ni. Nak join?"

geleng "Chip sangat garang"

mncebik "sikit pun aku tak kisah"

"kau jangan... dia pernah buat orang nangis tau. Makan hati je dengan dia tu"

Fish angkat bahu. Ada aku kisah?? Kita tengoklah, siapa yang nangis nanti. Hati siapa kena makan nanti.

12 comments:

  1. adeeeehh....
    teori fizik??
    ngeeee..
    ko mmg la..
    haha..tape2..
    aku xblaja agy bab tuh..f5 kan..aku f4 bru..
    adehh..cm ponin je nk paham fizik nieh..
    huhu...
    chip,,first step ka??
    ekekkee..
    xsaba nk taw ble buku bertemu ruas,,

    ReplyDelete
  2. ahaha..yups..chip mmg kne study ngn fish..
    2 2 same ego..bru la jumpe lawan msing2...
    best2..smbung3..
    suke la cite ni..

    ReplyDelete
  3. cptnye upload new n3..
    cani r..ehehe..syg ah..hooo..
    smkin mnrk..
    xsbr nye tgu tme deorg 'bertemu'..
    nk lgi..=)

    ReplyDelete
  4. Pernah buat org nangis?
    Whoaa~

    ReplyDelete
  5. hi dik..!teringat akak masa skola dulu...
    wah best la cam nih fish and chip buat study group sesamer...
    nie yg tak sabar nak tunggu next n3..apa yg bakal berlaku between fish n chip. kita tunggguuuuu...!

    ReplyDelete
  6. walaweii
    kuo da phisycs note
    haiyakkk hehehe

    erm xsbor nk tau
    pe jd ngn diorg
    ms study group
    agak2 ada mcm war x?

    ReplyDelete
  7. yeah!!
    physics..
    haha..
    best sungguh bab inertia tu!!

    gile garang chip neh..
    smpi nanges org tu..
    haha

    ReplyDelete
  8. erkk..
    soklan spm aku dlu..hahah~
    sumpah x phm!

    fish dgn chip study group?
    x sbr nk tgu..

    ReplyDelete
  9. pinat ;

    hahaha..
    ak pun tak faham soalan tuhh

    ReplyDelete
  10. bulanhijau..

    mmg amik physic yek..
    caya ar...
    akak 1 aper pn x phm...
    tp yg psti jln citer ni besh..
    caya la...
    hua hua hua..

    ReplyDelete
  11. Salam.

    Kisah Fish n Chip neh lebey kurg same ngan kisah my junior,the only diff is that my junior mmg kapel ngan partner dea n now they're engaged~

    mmg both saling menolong lam subjek pe tah..

    nyway,cite sgt best! ^_^

    ringan je nk bace :)

    ReplyDelete
  12. haha...soklan spm saya 2..2007...

    ReplyDelete