Hai dan Hello !

Saya ada cerita baru untuk awak. Selamat membaca dan semoga terhibur :)


Evangelina

Terima kasih beribu lemon kerana singgah ke blog saya yang serba kekurangan ni.

Friday, August 28, 2009

color 8

Siapa cakap, bila bulan Ramadhan je, masa berlalu sangat lambat?? Cepat je tau, sebab another 2 weeks je nak raya. Rasa macam baru je semalam puasa.

"Hey, nak raya dah kan?" ujar Daniel

angguk "A'ah, can't wait"

kerut dahi "perangai macam budak 5 tahun"

sepak kaki Daniel "Kutuk aku je pandai"

"Memang kenyataan"

sepak kaki Daniel lagi "This raya, kinda special for me"

"Kenapa pulak?"

senyum "Abang Afiq, he raya dekat sini"

"Dia tak pernah raya sini ke?" Daniel pelik

"Last dia raya sini, a year before Ibu meninggal. Lepas tu, takde dah"

"Dia dah kahwin?"

angguk "2 kids. A boy and a girl"

"Eh, bazar jom" ajak Daniel

"Malaslah..."

"Takde-takde, jangan sampai aku dukung kau" ugut Daniel

Dengar je word 'dukung' tu, Ain terus masuk dalam, nak siap-siap. Actually, nak cover muka yang tengah merah gila tu.

*****

Satu bazar tu dah tawaf. Dari belakang ke depan, dari depan ke belakang, tapi tangan still kosong. Dah tak tahu nak makan apa.

"Nak makan apa ni?" tanya Daniel

angkat bahu "Semua benda dah makan"

"Nek Wan tak masak ke hari ni?"

kerut kening "Dah kau kata nak pergi bazar, takdelah orang tua tu nak masak"

sengih "Lain kali habaq la awal-awal"

"Sejak bila kau ada share jadi orang utara ni?"

angkat kening "Abah aku orang Kedah sejati lah"

"Okey, enough of merepek. Nak makan apa ni?" Ain tukar topic

"Anak oi, janganlah duduk tengah jalan, susah orang nak lalu" tegur sorang pakcik

sengih "Maaf pakcik, isteri saya ni, macam-macm hal" Daniel slumber

Ain dah berasap. Sejak bila pulak aku jadi isteri dia??

"Yang, nak makan apa ni?" sakat Daniel

pijak kaki Daniel "Kau jangan nak mengada dekat sini"

"Adoi... sakitlah, Yang" sakat lagi

Ain berasap. Lalu, Ain jalan menonong tinggalkan Daniel.

******

Balik je dari bazar...

"Ya Allah, banyaknya kamu beli, Ain" tegur Nek Wan

"Eh, bukan Ain, Daniel yang beli"

Nek Wan pandang Daniel.

sengih "Kitorang tak tahu nak makan apa tadi, tu yang borong semua benda" jawab Daniel

"Bagus sangatlah tu, bulan puasa je membazir" celah Tok Wan

Ain pandang Daniel. Daniel pandang Ain. Masing-masing dah keluar aura kau-punya-pasal-lah-ni.

"Ain naik mandi dulu" Ain nak lari

"Hey, tengok jam dah pukul berapa tu. Makruh tahu, mandi nak dekat-dekat buka ni" tegur Tok Wan

Aiyoyo~ salah channel pulak.

sengih "I mean, Ain naik nak tukar baju" Ain nak menang

"Haa.. dah naik tu, turun cepat. Kamu tu, kalau dah duduk atas, macam dah lupa jalan turun bawah" pesan Tok Wan

angguk "patik menjunjung perintah, tuanku" sakat Ain

"Orang cakap, dia buat main pulak" bebel Tok Wan

Ain sengih je. Hehehe.. siapa lagi nak marah dia kalau bukan Tok Wan dengan Nek Wan?? Setakat marah-manja macam tu, dah sangat immune.

*****

Time buka...

"Ain, malam ni terawih tak?" tanya Nek Wan

angguk "InsyaAllah. Nek Wan taknak pergi ke?" tanya Ain

"Taklah kot, kaki Nek Wan sakit ni ha"

"Erm, takpelah, Ain pergi sorang je"

"Ain pergi saing Tok Wan lah" celah Tok Wan

"Means, naik kereta si senget ni?" tanya Ain

Daniel dah pandang Ain macam nak telan. Dia panggil aku senget??

"Tapi Tok Wan buat 20, nanti Ain kena stay dekat masjid tu pulak"

"Nanti aku hantarlah kau balik" celah Daniel

kerut kening "Takpe ke? Macam kesian je dekat kau"

"Kau nak balik ke, kau nak stay masjid sampai kitorang habis?"

"Okey-okey, Ain ikut Tok Wan"

Daniel tarik sengih. Hehehe.. Ain Natasya memang kuat sentap.

******

Habis je terawih, Ain dah terpacak depan masjid; tunggu Daniel. Naik kebaslah jugak kaki ni ha, tapi si senget tu still tak nampak batang hidung.

"Ish, dia ni memang nak kena. Ingat aku statue ke??" gumam Ain

Ain dah bengang. Tadi before masuk masjid, Daniel sempat lagi pesan..

"Habis je buat 8, tunggu aku dekat luar. Lambat, kau stay sini sampai kitorang habis buat 20"

A'ah kan, aku dah gaya statue dekat depan masjid, dia pulak tak muncul-muncul. Ada jugak orang ingat 'benda' lain pulak, dah la pakai all white malam ni.

"Lama tunggu?" tegur satu suara

Ain pusing belakang, muka dah gaya macam nak telan orang.

"Takdelah lama sangat, kot kalau nak buat lagi 4 rakaat pun sempat lagi" perli Ain

"Kau tak buat witir ke?" Daniel pelik

"Kau buat ke?" Ain tanya Daniel balik

"Mestilah buat" Daniel slumber

Ain dah berasap. Si senget ni boleh bantai buat witir?? Yang aku ni, boleh pulak macam statue tunggu dia.

"Kenapa tak cakap kau buat witir terus?" Ain bengang

"Lorh, memang lepas buat 8 terus buat witir pun kan" Daniel makin pelik

"EEEeeee.. bengangnya aku dengan kau ni" Ain geram

"Stop babbling lah, dear. Get in, aku dah mengantuk ni" ujar Daniel

"Then, kau nak tinggal Tok Wan?"

picit kepala "Kejap lagi, aku datanglah balik"

"Kau kenapa? Pening? ke kau ada Migraine?" Ain risau

Siapa tak risau, even dalam gelap pun boleh nampak muka Daniel tu pucat gaya tak cukup darah.

"Takde pape. Jom, balik" ajak Daniel

"Aku drive lah" pelawa Ain

Daniel terus baling kunci kereta dekat Ain. Okey, now Ain dah sangat pelik. Daniel ni bukannya species senang nak bagi orang lain drive kereta dia. Tapi sekarang, senangnya dia bagi...

"Aku nak tidur kejap. Sampai nanti, tolong kejut" pesan Daniel

Ain angguk je. Ain jeling Daniel. Eh, cepatnya dah tidur, memang mengantuk sangat ke??

"Weyh, kita dah sampai" kejut Ain

Daniel diam. Takde respon.

"Weyh, bangunlah" kejut Ain lagi

Daniel still tak bergerak.

Tangan Ain dah terketar-ketar. Mamat ni nak main gurau-gurau ke dengan aku??

"Daniel Isyraq, bangunlah" Ain try lagi sekali

Ain perasan mata Daniel dah bergerak-gerak. Okey, nasib baik dia bangun, kalau tak memang aku jirus dengan air.

"Dah sampai ke?" Daniel mamai

"A'ah. Masuk tidur kat dalam lah" suruh Ain

Daniel angguk je. Pintu kereta di buka. Tak sampai 4 langkah, tiba-tiba..

gedebuuukkk..

Ain terkejut. Daniel jatuh.

"Nek Wan..!!" jerit Ain

Terkedek-kedek orang tua tu keluar.

"Astaghafirullah... Ain, macam mana boleh jadi macam ni?" Nek Wan cuak

geleng "Ain tak tahu"

Nek Wan jamah dahi Daniel. Ishh.. panasnya

"Dia demam ni" ujar Nek Wan

Serta-merta incident dekat bazar tadi ulang tayang.

"Weyh, aku nak air mata kucing tu" tunjuk Ain

"Aku tak minumlah" ujar Daniel

"Laa... menggediklah kau ni. Try la, sedap tau" pujuk Ain

geleng "Nanti aku demam"

gelak "Nak menipu aku. Mana ada orang demam minum air mata kucing"


Dan tadi masa buka, Daniel minum air tu. Daniel minum satu gelas, sebab dia yang paksa. Ya Allah, apa aku dah buat ni??

"Ain, telefon ambulance" suruh Nek Wan

Ain lari masuk dalam rumah dan terus call ambulance. Ya Allah, please save him...

15 comments:

  1. msty ain nyesl
    glur!!!ahhahahah

    ReplyDelete
  2. haa..
    ni br betul2 sentap..

    ReplyDelete
  3. daniel sakit
    ain risau tgk daniel
    ain dah de perasaan kat daniel?
    ain bini daniel?ahaaa comelcomel
    cets ain ngamuk je tao
    ahahaha
    -na'dz

    ReplyDelete
  4. haha..men suami isteri lak daniel nieh...ekekkeee...

    ayookk..mesty ain serba slh..
    huhu..smbung2..

    ReplyDelete
  5. ain ni macam2 la kali ni.. main paksa2 lak!
    kan hero dah jatuh sakit :(
    bulan pose kena baik2 je ain.. cepat minta maaf kat daniel

    daniel kot ye pun suke kat ain.. jgn la ikut kehendak ain sgt..

    ReplyDelete
  6. eiiii, ingatkan daniel dah.................
    fuhhh~

    ReplyDelete
  7. comeyl time kat bazar..
    bley plak minum air mate kucing tue klu da tau x bley..
    xpe da ain suruh kan..
    cian daniel..

    ReplyDelete
  8. gara2 air mata kucing la ni.....cian daniel....................

    ReplyDelete
  9. minum air mte kucg leyh wut org demam ke??
    ksian daniel..
    smbg2 =)

    ReplyDelete
  10. cian daniel...
    xpsal2 dmam...
    hukhukhuk

    ReplyDelete
  11. i wonder mcm mane nek wan jamah dahi Daniel?
    Nek Wan jenis makan dahi orang ke?
    dahsyat Nek Wan neh
    INCREDIBLE! tp family incredible pun xde yg jamah dahi orang
    musykilun jiddan *pegangdagumemikir*

    ReplyDelete
  12. Q;
    jamah tu stands for rasa, pegang.
    something like that la..

    ReplyDelete